Sunday, 3 December 2017 ?0 Awesome People?
BMK3033 KETRAMPILAN MEMBACA
TAJUK TUGASAN 2- BERKUMPULAN
|
DISEDIAKAN OLEH
NAMA
|
NO. MATRIK
|
1. MUHAMMAD AMIN BIN ZAID SAIDI
2. AZILAH BINTI MARUDIN
3. SITI NORMAZIRA BINTI ZAKI
4. NOOR SUHANA BINTI MOHD SHUHAIMI
5. SARAH AFIQAH BINTI SAIFUL BAHRI
|
(D20161074300)
(D20161074339)
(D20161074350)
(D20161074449)
(D20161074382)
|
KUMPULAN: B
NAMA PENSYARAH : DR. DAHLIA BINTI JANAN
TARIKH SERAH: 4 DISEMBER 2017
SENARAI KANDUNGAN
Bil.
|
Tajuk
|
Halaman
|
1.0
|
Pengenalan
|
3-4
|
2.0
|
Definisi Bahan Bantu Mengajar (BBM)
|
5-6
|
3.0
|
Jenis- Jenis Bahan Bantu Mengajar (BBM)
|
6-7
|
4.0
|
Kebaikan Bahan Bantu Mengajar (BBM)
|
8-9
|
5.0
|
Kekurangan Bahan Bantu Mengajar (BBM)
|
10
|
6.0
|
Mengapa Bahan Bantu Mengajar(BBM) Diperlukan
|
11-12
|
|
BIBLOGRAFI
|
|
1.0 PENGENALAN
Subjek Sejarah antara mata pelajaran yang wajib diajarkan dan
lulus di sekolah rendah dan menengah. Bagi menjamin keberkesanan mata pelajaran
ini kepada para pelajar, maka tenaga pengajar perlu mengetahui teknik yang
betul dan sesuai untuk mengajar mata pelajaran Sejarah. Oleh itu, bahan
bantuan mengajar merupakan elemen penting dalam proses pengajaran dan
pembelajaran.
Secara amnya, kriteria-kriteria dalam memilih bahan bantu mengajar (BBM)
antaranya ialah BBM itu haruslah bersesuaian dengan aktiviti pengajaran dan
pembelajaran. Isi kandungannya haruslah tepat dan berkait rapat dengan topik
yang hendak diajarkan. Selain itu, bahan bantu mengajar (BBM) harus mengandungi
idea-idea dan reka bentuk yang asli dan tersendiri. Seterusnya, bahan bantu
mengajar (BBM) boleh membantu guru dalam aktiviti pengajaran atau boleh juga
digunakan oleh murid-murid dalam aktiviti pembelajaran mereka.
Dengan perkataan lain, guru boleh menyampaikan konsep dengan lebih
mudah, tepat dan cepat dengan adanya bahan bantu mengajar (BBM). Murid-murid
pula dapat mempelajari konsep itu dengan tepat, penuh minat dan lebih kekal
dalam ingatan. Bukan itu sahaja, reka bentuk bahan bantuan mengajar (BBM) juga
hendaklah menarik dan berkesan untuk menarik perhatian dan menimbulkan minat
murid-murid, alat ini harus disediakan dengan menggunakan gambar yang berwarna.
Bahan bantuan mengajar (BBM) harus disediakan dengan perbelanjaan yang rendah
dan dalam masa yang singkat. Tiada gunanya membuat bahan bantuan mengajar (BBM)
dengan perbelanjaan yang terlalu tinggi dan menggunakan masa yang lama untuk
menyediakannya sedangkan belum tentu pelajar akan memberikan fokus dan minat
sepenuhnya.
Bahan bantuan mengajar (BBM) harus disediakan dalam saiz dan berat yang
sesuai supaya ia mudah dibawa, diguna dan disimpan. Bahan bantu mengajar (BBM)
yang terlalu berat dan besar akan mengganggu kelancaran penyampaian guru atau
penggunaan murid. Sumber pengajaran-pembelajaran haruslah mengandungi
nilai-nilai murni yang tinggi. Guru tidak harus menggunakan bahan-bahan seperti
gambar yang tidak sopan, misalnya memakai baju yang menjolok mata atau
menggunakan bahan-bahan yang mengandungi unsur negatif.
Menurut Eima Afif (2011), menyatakan bahawa terdapat
beberapa garis panduan dalam pemilihan BBM yang bersesuaian. Antaranya ialah
sesuai, mencabar, menarik, menepati, jimat dan mudah, praktikal serta mudah
alih. Menurutnya lagi, perkataan sesuai itu sendiri membawa maksud bertepatan, dimana
konsep sesuatu mata pelajaran boleh diikuti oleh pelajar. Tajuk dan
keterangan berkaitan dengan mata pelajaran. Perbendaharaan kata dan bahasa yang
digunakan boleh difahami oleh pelajar seperti yang dikehendaki oleh kumpulan
atau individu.
Pemilihan
bahan hendaklah mempunyai hubungan kes sesuai dengan perkara berikut:
a) Objektif
dan matlamat pengajaran bahasa
b)
Pendekatan, kaedah dan teknik pengajaran
c)
Keadaan pelajar
d)
Suasana Pembelajaran
2.0
DEFINISI BAHAN BANTU MENGAJAR (BBM)
Bahan
Bantu Mengajar ialah segala kelengkapan yang digunakan oleh guru atau murid
untuk membantunya dalam menyampaikan pengajaran di dalam kelas. Peralatan
mengajar bukan terhad kepada buku-buku teks, papan hitam, kapur dan
gambar-gambar sahaja, tetapi ia merangkumi segala benda yang digunakan dalam
pengajaran yang melibatkan semua pancaindera iaitu melihat, mendengar, rasa,
hidu dan sebagainya yang merangkumi apa sahaja yang dapat dialami oleh
murid-murid. Atan Long (1981) membahagikan alat bantu mengajar kepada tiga
kumpulan iaitu alat pendengaran, alat-alat pandangan dan juga alat
pandang-dengar. Noraziah Hamid (1981) pula membahagikan BBM kepada dua
multimedia iaitu multimedia elektronik dan media bukan elektronik. Demikian
juga, Hanapiah Sudin (1979) dan juga Khairiah Ahmad (1980) pula mengkelaskannya
kepada dua bentuk iaitu bentuk “software”
dan bentuk “hardware”.
Ngui Kuen Sang (1981) pula
menyatakan bahawa kita tidak memberi takrif yang tetap walaupun pada
keseluruhannya ramai pendidik mempersetujui bahawa penggunaan BBM dalam situasi
pengajaran pembelajaran adalah pengalaman yang melibatkan penggunaan penglihatan
dan pandangan seseorang. Atan Long (1982) turut menyatakan bahawa BBM terdiri
daripada pelbagai bahan dan sesuatu bahan boleh disampaikan dengan pelbagai
cara, misalnya seperti dalam bentuk buku, carta atau diletakkan pada slaid dan
dipancarkan pada skrin. Alat-alat penyampaiannya dinamakan Bahan Bantu
Mengajar. Thomas, R. Murray, Swartout, Sherwin G (1963) pula menyatakan
“...hanya alat bantu mengajar yang mempunyai komunikatif tinggi yang mampu
membantu pelajar memperolehi pengalaman belajar yang berfaedah bagi
mengembangkan sikap ilmiah dan sikap sosial, kemantapan emosi dan daya
penghargaan.”
Berdasarkan pendapat-pendapat di
atas, bolehlah disimpulkan bahawa BBM boleh dikategorikan kepada tiga kategori:
A. Bahan-bahan
yang menggunakan media elektronik seperti filem pelajaran, filem jalur, slaid, overhead projector (OHP), pita video,
radio, pita rakaman, piring hitam, CD, komputer, radio kaset, televisyen,
internet dan sebagainya.
B. Bahan
yang tidak menggunakan media bukan elektronik seperti suara, gambar, carta,
model, surat khabar, papan hitam, papan putih, papan flanel, papan magnet,
kad-kad imbasan, buku dan sebagainya.
C. Bahan
bercorak pengalaman seperti lakonan, lawatan, projek, pameran, bahan maujud
(realiti) dan sebagainya.
3.0 JENIS-JENIS
Menurut Brown J.W. (1983), bahan
bantuan mengajar ialah segala kelengkapan yang digunakan oleh guru dan murid
untuk membantunya dalam menyampaikan pengajaran di dalam bilik darjah. Bahan
bantuan mengajar bukan hanya terhad kepada buku teks, papan tulis, kapur dan
gambar-gambar sahaja, tetapi ia merangkumi segala benda yang digunakan dalam
pengajaran dan pembelajaran yang melibatkan semua pancaindera, merangkumi apa
sahaja yang dapat dialami oleh para pelajar.
Bahan bantuan
mengajar yang digunakan oleh guru sekurang-kurangnya boleh dibahagikan kepada
tiga kategori iaitu bahan bantu mengajar bukan elektronik, bahan bantu mengajar
elektronik serta bahan bercorak pengalaman dan bahan sebenar. Namun walau apa
jua kategori bahan bantu mengajar yang digunapakai oleh seseorang guru dalam
pengajarannya, matlamatnya adalah untuk memperjelaskan lagi penyampaian maklumat agar
tidak terlalu bersifat verbalistik, mengatasi keterbatasan ruang, mengatasi
sifat pasif pelajar dan memberi rangsangan mempersamakan pengalaman dan membangkitkan persepsi di kalangan
pelajar.
Bahan
bantuan mengajar ini akan lebih berkesan sekiranya guru tersebut yang
menghasilkan. Hal ini demikian, guru itu yang lebih mengetahui akan tahap kefahaman
pelajarnya di dalam kelas. Bahan bantu ini haruslah sesuatu yang akan menarik
minat serta memudahkan pelajar itu untuk mengingati pembelajaran di dalam kelas.
Menurut Abdullah
(2015), berdasarkan BBM yang digunakan oleh guru, kaedah ingatan melalui imej
dan visual adalah kaedah yang terbaik kepada pelajar untuk mengingat semula
hafalan.Walaupun bahan itu nampak ringkas
namun sekiranya ia kreatif dan inovatif, bahan tersebut akan membuatkan pelajar
tersebut tertarik dengan pengajaran yang guru sampaikan. Hal ini kerana,
pelajar pada zaman sekarang lebih tertarik kepada sesuatu yang unik yang boleh
membuatkan mereka teruja akan sesuatu benda. Dengan kajian ini kami telah
menggunakan teknik KWL. Teknik KWL ini merupakan satu prosedur
untuk membantu meransang pemikiran atau minda pelajar secara aktif semasa
proses membaca. Teknik ini terbina daripada akronim perkataan Bahasa inggeris
KWL, yang membawa maksud:
K
(KNOW) : Apa yang saya tahu?
W
(WHAT) : Apa yang ingin saya tahu?; dan
L
(LEARN) : Apa yang saya pelajari?
Pelaksanaan teknik KWL dalam bilik
darjah ataupun penggunaannya secara individu untuk tujuan pembacaan secara
kritikal. Teknik ini juga memandu pelajar untuk menjelajahi topik yang dikaji
daripada pelbagai perspektif dan membantu pelajar mencipta pembacaan yang lebih
efektif untuk diri sendiri. Dalam tugasan ini, kami telah menyediakan cardboard
dan nota kecil. Para pelajar diminta lekatkan atau tampal nota kecil tersebut
di bahagian cardboard bagi mengemukakan pengetahuan sedia ada tentang artikel (Masyarakat
Arab Jahiliah Sebelum Nabi Muhammad S.A.W dilantik sebagai Rasul) yang
diberikan. Oleh yang demikian, bahan bantu mengajar adalah faktor terpenting
dalam menentukan kejayaan proses pembelajaran, menimbulkan rangsangan keinginan
pelajar-pelajar untuk mengetahui sesuatu dan menjadikan pembelajaran itu lebih
baik dan menarik.
4.0 KEBAIKAN BAHAN BANTU MENGAJAR
Penggunaan
BBM yang berkesan berjaya menarik minat murid dan mengekalkan situasi
pengajaran yang lebih menarik. BBM yang menggunakan pelbagai deria akan
memberikan kesan dalam menerangkan sesuatu konsep kepada pelajar, khususnya
konsep yang abstrak. Bahan bantu mengajar menjadi salah satu pelengkap
untuk membantu guru dan pelajar dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Bahan
bantu mengajar dilihat menjadi aspek penting dalam pembelajaran kerana bahan
bantu mengajar yang penuh dengan kreativiti ini mampu membantu pelajar
meningkatkan daya rangsangan ketika belajar. Pelbagai bahan yang boleh
dijadikan sebagai bahan bantu mengajar, bukan sahaja buku teks, gambar-gambar
atau papan hitam malah terdapat banyak lagi bahan bantu mengajar sesuai dengan
perkembangan semasa. Oleh itu, penggunaan bahan bantu mengajar mempunyai
kebaikannya tersendiri bagi pelajar dan guru.
Kebaikan
penggunaan bahan bantu mengajar ini dapat merangsang minda pelajar untuk
belajar. Di sekolah penggunaan buku teks sebagai bahan bantu mengajar memang
tidak asing lagi. Namun, sejauh manakah penggunaan buku teks ini mampu
merangsang minda para pelajar. Hal ini kerana, di dalam buku teks terlalu
banyak kandungan ayat sehingga boleh menimbulkan rasa bosan dalam diri pelajar.
Sekiranya, guru mempelbagaikan bahan bantu mengajar mereka dengan mengedarkan
bahan bacaan bergred yang menarik mampu memberikan kelainan buat pelajar. Bahan
bantu mengajar penting untuk menarik minat pelajar dan menjadi instrument dalam
membantu pemahaman pelajar. Bahan bantu mengajar dikatakan dapat merangsang
minda para pelajar juga memberi sumbangan yang besar dalam meningkatkan
mutu pembelajaran. Secara tidak langsung, bahan bantu mengajar ini mampu
membantu para guru untuk menyelesaikan kaedah pengajaran yang sentiasa berubah.
Kedua, bahan bantu mengajar dilihat
dapat mencetuskan minat pelajar. Penggunaan bahan bantu mengajar yang berbeza
boleh menarik minat pelajar untuk belajar. Hal ini kerana, peralatan yang
digunakan dapat menjadi penggalak dalam penyampaian pelajaran. Sebagai contoh,
seorang guru yang masuk ke kelas dengan membawa sebuah kotak atau kad-kad yang
berwarna-warni jelas menimbulkan tanda tanya dalam diri pelajar. Secara tidak
langsung, cara ini mencetuskan minat pelajar untuk belajar kerana keterujaan dengan
bahan bantu mengajar yang dibawa oleh guru tersebut. Jika penggunaan bahan
bantu mengajar dan penyampaian yang dibuat oleh guru adalah jelas dan teratur,
adalah tidak mustahil untuk mencetuskan minat dalam diri pelajar untuk belajar
meskipun berada di kelas yang lemah. Penggunaan bahan bantu yang sesuai jelas
akan mendorong minat pelajar untuk melalui proses pembelajaran yang
menyeronokkan.
Seterusnya, penggunaan bahan bantu
ini dapat menghasilkan proses pengajaran dan pembelajaran yang menarik dan berkesan.
Kaedah pengajaran yang dibuat berbeza dengan kelas-kelas sebelumnya yang lebih
kepada buku teks jelas dapat menghasilkan suatu suasana pembelajaran yang lebih
efektif. Sebagai contoh, penggunaan bahan bantu mengajar berdasarkan multimedia
amat digalakkan dalam proses pengajaran dan pembelajaran abad ini. Bahan bantu
mengajar berdasarkan multimedia membantu pelajar untuk mengingat sesuatu
perkara apabila dipaparkan gambar yang mampu menarik perhatian mereka Hal ini
dapat membantu guru menyampaikan pengajaran dengan mudah, cepat dan berkesan.
Selain itu, bahan bantu mengajar
bukan sahaja dapat menarik minat para pelajar malah dapat membantu
mengetengahkan konsep. Pemilihan bahan bantu mengajar yang baik akan menjadi
bahan bantu yang berkesan buat pelajar. Oleh itu, dengan adanya bahan bantu
mengajar guru-guru dapat mengetengahkan konsep pembelajaran supaya lebih mudah
diterimaa dan diaplikasikan oleh para pelajar sesuai kebolehupayaan para
pelajar tersebut.
Suasana di dalam bilik darjah akan
menjadi lebih hidup dengan adanya bahan bantu mengajar. Kebaikan bahan bantu
mengajar ini akan menggalakkan para pelajar bergiat aktif dalam bilik darjah.
Proses pembelajaran yang berlaku bukan sahaja berpusat pada guru malah juga
berpusat kepada pelajar kerana setiap bahan bantu yang disediakan oleh guru
mempunyai aktiviti dan tujuan yang tersendiri.
5.0
KEKURANGAN BAHAN BANTUAN MENGAJAR
Jika
kita perhatikan, bahan bantu mengajar (BBM) sememangnya tidak mempunyai
kekurangan secara mata kasar kerana tujuan utama bahan bantu mengajar adalah
menutup sebahagian kekurangan yang terdapat dalam proses pengajaran dan
pembelajaran.
Tetapi
kelemahan itu dapat dilihat daripada sikap pelajar atau pembaca yang enggan
mengikuti prosedur yang telah ditetapkan oleh guru. Hal ini demikian kerana,
setiap kali mengikuti langkah-langkah yang telah ditentukan, pelajar
dikehendaki membaca dan selepas itu mencatat apa yang diperolehi. Teknik KWL
ini mempunyai tiga peringkat iaitu K(KNOW), (WHAT) dan (LEARN). Setiap
peringkat dikehendaki membaca dan mencatat apa yang tahu dan faham. Situasi ini
telah memakan masa yang agak panjang dan membuatkan pelajar merasakan bosan.
Daya tumpun pelajar kian berkurang dan tahap kefahaman pelajar tentang topik
berkenaan akan turut kabur.
Selain
itu, teknik KWL ini hanya sesuai untuk subjek membaca atau berkaitan buku-buku
ilmiah sahaja seperti Sejarah dan Geografi. Skop untuk menggunakan teknik ini
kepada subjek lain agak terbatas misalnya Matematik.
6.0
MENGAPAKAH BAHAN BANTU MENGAJAR DIPERLUKAN
Mengikut Charles F. Hoban, James D. Finn dan Edgar
Dale (1964), Bahan Bantu Mengajar (BBM) sangat diperlukan kerana BBM
menyediakan satu asas yang kuat untuk sesuatu konsep. BBM yang kreatif dan
menarik mampu dijadikan sebagai daya penarik penting kepada seseorang pelajar
serta dapat menghasilkan pembelajaran yang lebih kekal. Pengalaman sebenar
dalam diri pelajar khususnya boleh meransangkan aktiviti secara sendiri atau
berkumpulan di kalangan mereka serta dapat juga membina pemikiran yang
berterusan seperti melalui filem bergerak. Demikian juga, BBM dapat juga
membantu pemahaman dan perkembangan perbendaharaan kata pelajar dan juga boleh
memberi pengalaman baru dan menjadikan pembelajaran lebih mendalam dan beragam.
Kamarudin
Hj. Husin (1988) pula merumuskan kepentingan BBM adalah seperti dapat memberi
rangsangan dan menarik minat murid-murid untuk mempelajari sesuatu perkara. Hal
ini demikian kerana BBM menyediakan dasar kukuh untuk perkembangan kefahaman
dan corak pemikiran dan dapat mengurangkan gerak balas lisan yang tidak
diperlukan lagi oleh murid-murid. BBM juga dapat membekalkan dasar perkembangan
pembelajaran dan menjadikan pembelajaran mereka lebih kekal. Selain itu, BBM
juga dapat mendorong murid-murid untuk menyiasat dan dengan demikian dapat
menambahkan lagi bacaan murid-murid, menjimatkan masa, dapat mempelbagaikan
kegiatan atau aktiviti-aktiviti murid-murid dan juga mewujudkan aktiviti yang menyeronokkan
murid-murid.
Sebab lain bagi menjawab
persoalan mengapakah perlunya Bahan Bantu Mengajar adalah untuk mewujudkan daya
kreativiti yang tinggi dalam diri seorang guru. Nilai seni BBM adalah diberi
perhatian serius kerana salah satu syarat untuk menjadi seorang guru yang baik
kerana pembinaannya mempunyai nilai kreativiti yang baik. Contohnya di dalam
seni lukis, seni ukir, seni sastera, seni suara dan sebagainya. Mata pelajaran
yang memerlukan penulisan yang cantik seperti seni khat atau tulisan rumi dan
jawi perlu dihidupkan semula. Tulisan guru-guru dahulu sungguh cantik, kemas,
menarik dan jelas sudah tentu menghasilkan BBM yang menarik seperti tulisan
pada kad-kad imbasan, kad-kad ayat, papan hitam, papan gulung, carta-carta dan
sebagainya. Begitu juga hasil-hasil karya sastera seperti puisi-pantun, syair,
gurindam dan sajak adalah ditulis dan diciptanya sendiri dan mereka ini tekun
dan merasa puas dengan hasil karyanya tanpa mengharapkan pujian atau
penghargaan dari org lain.
Berdasarkan pameran Bahan
Bantu Mengajar melalui penggunaan petikan yang sesuai, kumpulan kami iaitu
kumpulan gabungan bidang Sejarah dan Geografi telah menggunakan petikan Sejarah
iaitu bertajuk “Masyarakat Arab Pada Zaman Jahiliah” serta telah menggunakan
Teknik Pengajaran KWL. Bahan Bantu mengajar yang paling sesuai difikirkan dan
yang telah dilaksanakan oleh kumpulan kami ialah penggunaan 2 keping cardboard berwarna untuk jadual KWL dan
juga prosedur bagi menjalankan teknik KWL, gambar yang bersesuaian seperti
gambar masyarakat jahiliah yang diletakkan pada straw, penggunaan emoji, sebuah
dadu yang diperbuat daripada kotak serta penggunaan notecard yang berfungsi sebagai maklumat yang dilekatkan peserta ke
atas cardboard jadual KWL.
Hal ini demikian kerana sebagaia seorang
guru, kita perlulah kembali kepada asas mengapa menggunakan BBM. Bilangan murid
sekolah rendah yang puratanya 30-35 orang masih belum mengcukupi untuk
disediakan BBM yang berbentuk elektronik khususnya sekolah di luar bandar.
Dengan terwujudnya Kelas Bestari, maka timbullah masalah ketidakcukupan
komputer untuk menyokong pengajaran. Dalam hal inilah kreativiti guru sangat
diperlukan dalam menghasilkan BBM yang boleh menjadi alat gantian kepada media
elektronik ini. Dengan sebab itulah guru perlu cekap, kreatif dan aktif
mencipta BBM sebagai gantinya.
BIBLOGRAFI
Abdullah, M., Abdullah, A. H., &
Rosman, A. S. (2015). Identifikasi peranan ibu bapa dalam kelangsungan pendidikan tahfiz anak. Seminar
Antarabangsa Isu-Isu Pendidikan 2015 (IsPEN2015). pp. 151 – 162.
Atan
Long. (1982). Pedagogi Kaedah Am
Mengajar. Petaling Jaya: Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd.
Eima
Afif. (2017). Pembinaan Bahan Bantu
Mengajar. http://www.academia.edu/6296312/BAHAN_BANTU_MENGAJAR
diakses pada 3 Disember 2017.
Hanapiah Sudin. (1982). Pengajaran Pembelajaran Lisan. Kuala
Lumpur: Utusan Publications & Distributors.
Jasmi, K. A., Ilias, M. F., Tamuri, A.
H. & Mohd Hamzah, M. I. (2011). Amalan
penggunaan bahan bantu mengajar dalam kalangan guru cemerlang pendidikan Islam
sekolah menengah di Malaysia. Journal of Islamic and Arabic Education.
3(1), pp. 59-74.